De jonge Amsterdamse startup So Wifi breidt uit naar Duitsland en heeft de rest van Europa in het vizier. Mede-oprichter Daan Donders hoopt over een paar jaar op een omzet van 4 à 5 miljoen per jaar.

Steeds meer koffietenten, restaurants en cafés bieden gratis draadloos internet aan. Het netwerk staat open of klanten kunnen inloggen middels een wachtwoord dat bijvoorbeeld op de kassabon staat.

De startup So Wifi pakt het anders aan. Je kunt inloggen op het wifi door de Facebookpagina van de  horecagelegenheid te liken. Zo gebruik je draadloos internet als marketinginstrument: je bindt een publiek aan je dat al een band met jouw bedrijf heeft.

Zo’n 1000 bedrijven in Nederland zijn nu aangesloten bij So Wifi, vertelt mede-oprichter Daan Donders (29). Voor 90 procent zijn dat horecagelegenheden, de rest bestaat uit locaties als sportscholen en kapsalons.

Idee voor So Wifi

Het idee om via een Facebook-like in te loggen komt van de IT-afdeling van Rondnet, het online bureau dat Donders bijna vier jaar geleden oprichtte. Een IT’er vertelde over het bestaan van de techniek en prikkelde daarmee Donders en zijn partners. Ze vroegen zich af hoe ze hier een product van konden maken.

Na een brainstormsessie kwam So Wifi uit de koker rollen. “We hebben doorberekend dat het een mooie case kon worden”, vertelt Donders.

Klanten betalen 24,50 euro per maand bij een tweejarig abonnement. Neem je de dienst voor een jaar af, dan komt daar 5 euro per maand bovenop. De routers worden door So Wifi geprepareerd en opgestuurd. De klant hoeft het kastje alleen aan de modem te hangen.

So Wifi genereert nu ongeveer vijf ‘pure’ likes per dag per aansluiting. Als iemand de locatie al heeft geliket, is er ook de mogelijkheid om in te checken via Facebook of om je e-mailadres in te vullen. De klant krijgt elke maand een rapportage.

Duitsland veroveren

De startup is in augustus 2012 opgericht en groeit razendsnel. Op het kantoor in Amsterdam werken 16 werknemers. En daar komen snel meer bij. So Wifi maakte dinsdag bekend dat het een joint venture heeft gesloten met een Duitse partner om voet aan de grond te krijgen bij de oosterburen.

Donders start met een salesteam van 15 man in Duitsland. “Maar we willen snel uitbreiden naar 40 om uit de kosten te komen.” Het gaat daarbij om zzp’ers en resellers, geen vast personeel, benadrukt Donders.

Salesorganisatie, geen IT-bedrijf

Sales is de allergrootste kostenpost voor So Wifi. “Wij hebben snel de switch gemaakt. Het is geen IT-hoogstandje. So Wifi is een salesorganisatie die je moet opbouwen in rap tempo.”

In Nederland belt So Wifi altijd voor het maken van een afspraak, dan gaan de verkopers langs. Donders: “Een persoonlijk gesprek met de ondernemer werkt het beste in Nederland. Misschien is dat in Duitsland wel weer helemaal anders.”

Uitbreiding naar Oost- en Zuid-Europa

Donders hoopt snel te groeien in Duitsland. Over een paar jaar moeten er 3000 Nederlandse bedrijven en “hopelijk” 10.000 Duitse ondernemingen van wifi zijn voorzien via zijn startup. De omzet moet dan uitkomen op 4 à 5 miljoen euro.

Daarna is het vizier gericht op uitbreiding naar het oosten en zuiden. “In Oost-Europa is de penetratie Facebookgebruikers erg hoog. Bovendien mag in Zuid- en Oost-Europa veel meer qua datagebruik. Hoe noordelijker, hoe meer regels er daaromtrent zijn.” So Wifi wil zo snel mogelijk groeien; complexe regelgeving vertraagt de uitrol.

Naast Nederland en Duitsland, is So Wifi actief in Spanje en België. Het is volgens Donders erg geschikt voor toeristische locaties op bijvoorbeeld Ibiza of langs de kust bij Barcelona. So Wifi heeft de dienst vertaald in meerdere talen, zodat de inlogpagina in de eigen taal is.

Concurrenten

Donders en zijn partner hebben tot nu toe alles zelf gefinancierd, inclusief de ronde in Duitsland. De totale investering in So Wifi komt nu uit boven de 1 miljoen euro. “Liquidetechnisch zijn wij winstgevend”, zegt Donders. “Op papier alleen niet, omdat de abonnementen voor één of twee jaar worden afgesloten.”

Er zijn volgens Donders zes of zeven partijen met een soortgelijk product op de markt. Maar bang voor de concurrentie lijkt hij niet. Hij wijst op de deals met onder meer franchisenemers van Subway en Bagels & Beans. “Bijna alle mooie zaken hebben wij onder contract.”

Lees ook op Z24

Internetondernemers willen geld, minder regels en tweede kans

Silk: Nederlands bedrijf haalt 1,3 miljoen euro op in Silicon Valley

Waarom startups zich laten opslokken

Zo verklein je de kans dat je startup faalt